Az RTL Klub szerint ellehetetlenítésüket és ezzel a sajtószabadság durva korlátozását célozza az a módosító javaslat, amelyet a kormánypárti politikus L. Simon László terjesztett be a reklámadóról szóló jogszabályhoz. Nos az RTL megszívta rendesen, hisz adót kell fizetnie, nem is picit.  azonban, ha a kereskedelmi tévé vezetői mindvégig az alapító okiratuk szerint a mindenkori ellenzék tévéje lett volna, most minden másképp lenne. Azonban a tévé vezetése 2001-től ezt az alapszabályt elhanyagolta.

A társaság az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta: “szinte tudni lehetett, hogy ha az eredetileg elfogadott törvényt nem sikerül úgy megfogalmazni, hogy az ezt a célt elérje, azt azon nyomban módosítani fogják és még inkább az RTL-re szabják”.  Szerintük mindez egyértelmű beismerése annak, amit a társaság hetek óta állított: a törvénynek semmi köze az arányos közteherviseléshez vagy a kereskedelmi televíziók műsoraihoz.

Szerintük a törvény célja mostantól még világosabb, ne maradjon olyan jelentős médium az országban, amelyet a hatalom nem tud befolyásolni. “Hogy célját elérje, azoktól az eszközöktől sem riad vissza, hogy korlátozza a szabad versenyt, a piacgazdaságot és a sajtószabadságot” – olvasható közleményükben. A reklámadóról szóló törvény június 11-én fogadta el a Ház.

L. Simon László most a többi közt azzal a céllal változtatna a jogszabályon, hogy korlátozza az adóalap csökkentésének lehetőségét az idén. Erre javaslata értelmében csak akkor lenne mód, ha az adóalany 2013-as üzleti évének adózás előtti eredménye nulla vagy negatív. Az indoklás szerint a módosítás figyelemmel van arra, nem kizárt, hogy egyes adózóknak “kreatív” ügyletekkel negatív lett a társasági adóalapjuk.

Együtt-PM: a sajtószabadságot támadja a kormány

Az Együtt-PM véleménye szerint a reklámadó módosításának célja a szabad sajtó elhallgattatása, és a Fidesz-közeli oligarchák helyzetbe hozása – írta az MTI-hez eljuttatott közleményében a szövetség két társelnöke.

Karácsony Gergely és Szigetvári Viktor úgy fogalmaznak, hogy miután a kormánynak elsőre nem sikerült a törvényt úgy megfogalmazni, hogy az “kizárólag azokat büntesse meg”, akiket a kabinet ellenségeinek tart, hétfőn úgy módosították a reklámadó-tervezetet, hogy az csupán az RTL-re vonatkozzon.

A politikusok, akit a módosítást “Lex RTL”-nek nevezik, hazugságnak tartják azt az érvelést, hogy a kormány az igazságosabb közteherviselés jegyében akarja kivetni az új terhet a médiaszektorra. “A valóság az, hogy a cél a nemfideszes vélemények elhallgattatása, a magyar sajtó szabadságának további korlátozása. Az sem elhanyagolható persze, hogy a minden bizonnyal a Simicska-Nyerges tengely által felvásárolt TV2 számára nyilvánvalóan kedvező, ha legnagyobb konkurensét megsarcolják” – teszik hozzá.

A kormány alkalmatlanságáról árulkodik a módosítás

A Magyar Liberális Párt (MLP) a kormány alkalmatlanságának tartja, hogy módosítanák a reklámadóról szóló törvényt. Az ellenzéki párt hétfői közleményében azt írta: a módosító javaslat a kormánytól független média meggyengítését célozza azzal, hogy lényegében kétszeresére emeli az RTL csoport befizetéseit. Álláspontjuk szerint mindez sérti a jogbiztonságot és a normális vállalkozói környezetet azzal, hogy egyik napról a másikra, egyeztetés és érdemi indoklás nélkül venné el a nyereségét és változtatna jogszabályokat.

Azt írták: miután világossá vált, hogy az eredeti törvény nem ért célt, azonnal módosítják azt. Az MLP szerint a módosítás rámutat arra, hogy a reklámadó kizárólagos célja egyetlen médium ellehetetlenítése és ezáltal a sajtószabadság súlyos megsértése.

Fidesz: minden kiskapu bezárul

A Fidesz-frakció szerint azért szükséges a reklámadótörvény módosítása, hogy minden kiskapu bezáruljon, senki ne kerülhesse el az adó megfizetését.  A törvénymódosítás “megakadályozza, hogy nyereséges multinacionális médiacégek fiktív veszteségekre hivatkozva kibújjanak az adózás alól” – írta a kormánypárt parlamenti képviselőcsoportja az MTI-hez eljuttatott közleményében.

A fideszes L. Simon László által hétfőn benyújtott előterjesztésről kifejtették: az indítvány szabályozza a reklám közzétevője és a hirdetés megrendelője közötti szerződéseket, továbbá bevonja az adózásba a reklámértékesítő társaságokat, a sales house-okat is.

Értékelésük szerint a módosítással átláthatóbbá válik a reklámot megrendelő és az azt közzétevő közötti viszony. A javaslat alapján ha a reklám közzétevője nem rendelkezik olyan nyilatkozattal, amelyben kijelenti, hogy eleget tett a reklámadó-fizetési kötelezettségének – vagyis nem fizette be az adót –, akkor azt a megrendelőnek kell rendeznie úgy, hogy az általa megrendelt reklámközzététel ellenértékének 25 ezer forintot meghaladó része után 20 százalékot kitevő egyszeri adót kell fizetnie – ismertette a frakció.

“A közteherviselés elve mindenkire vonatozik, ahogy a munkavállalónak személyi jövedelemadót, úgy a jövőben a reklámpiac szereplőinek reklámadót kell fizetniük” – hangsúlyozta közleményében a Fidesz országgyűlési képviselőcsoportja.

hírdetés
hírdetés