A túl sok ülés káros hatásairól manapság egyre több szó esik. Ennek többek között az a tény az oka, hogy egyre több fiatalnál diagnosztizálnak különféle mozgásszervi megbetegedéseket, illetve azok a tünetek, amik eddig csak az idősebb korosztályra voltak jellemzők, már a középkorúakat is egyre nagyobb számban érintik. Ennek pedig egyértelműen a mozgásszegény életmód az oka, illetve az, hogy egyre többen végeznek ülőmunkát.

A túl sok ülés káros hatásairól manapság egyre több szó esik. Ennek többek között az a tény az oka, hogy egyre több fiatalnál diagnosztizálnak különféle mozgásszervi megbetegedéseket, illetve azok a tünetek, amik eddig csak az idősebb korosztályra voltak jellemzők, már a középkorúakat is egyre nagyobb számban érintik. Ennek pedig egyértelműen a mozgásszegény életmód az oka, illetve az, hogy egyre többen végeznek ülőmunkát.

 

A kérdés tehát az, hogy mit lehet tenni a sok ülés káros hatásai ellen, illetve hogyan lehet szakítani a problémát okozó rossz szokásokkal.

De mi a baj a sok üléssel?

Többek között az, hogy az emberi testet nem ülésre, hanem járásra „tervezték”. Ezért üléskor olyan testrészeket terhelünk, amik erre a terhelésre nincsenek felkészülve. De a probléma ennél sokkal átfogóbb, ugyanis a sok ülésnek számos olyan következménye is van, amire sokan nem is gondolnak. Ilyen például az elhízás, a mélyvénás trombózis, a cukorbetegség, és még hosszan sorolhatnánk. Ezek után már te is biztosan érted, hogy miért is fontos a mozgás, illetve az, hogy bizonyos időközönként tarts egy rövid szünetet a munkában, és mozgasd át magad.

Így szoktasd rá magad a mozgásra

A mozgással kapcsolatban is igaz, hogy az első lépések megtétele a legnehezebb. Különösen akkor, ha valaki hosszú időn át nem sportolt. Éppen ezért fontos, hogy ne akarj azonnal maratont futni, mert abba biztosan beletörik a bicskád. Kezdd valahol az alapoknál, és fokozatosan szoktasd hozzá magad mind mentálisan, mind pedig fizikálisan a mozgáshoz.

Kezdetnek megteszi például, ha a lift helyett inkább a lépcsőt használod, vagy ha egy megállóval előbb szállsz le a buszról, és hazasétálsz. Figyelj arra is, hogy munka közben néha felállj a székből, és átmozgasd magad, illetve ebédszünetben akár járhatsz is egyet.

A lényeg, hogy keresd a lehetőségeket, és ragadj meg minden alkalmat, amikor mozoghatsz egy kicsit.

És így folytasd…

Ha megérett benned az elhatározás, hogy szeretnél rendszeresen sportolni, akkor is érdemes lassan haladni, és nem fejest ugrani a dologba. Ha szereted a természetet, akkor tervezz túrát a barátokkal, de a biciklizés és az úszás is remek választás az induláshoz.

Az is lényeges, hogy megtaláld a hozzád leginkább passzoló sportot, hiszen csak akkor lesz kedved járni az edzésekre, ha tetszik az adott mozgásforma. Adj magadnak időt, és próbáld ki bátran azokat a sportokat, amik érdekelnek. Ha pedig megvan, akkor a napijegyet cseréld bérletre, ami nagyobb motiváció, hogy rendszeresen járj. Ráadásul, ha egy csoportos órát választasz, akkor ott szakértő felügyelet mellett végezheted az edzést, plusz előbb-utóbb barátokat is szerzel a csoportban, akik szintén húznak majd magukkal.

A mozgás mellet a táplálkozásra is figyelj oda, hiszen a sportoláshoz kell a megfelelő energia is. És végül ne feledd: ha egyszer elkezdted a mozgást, akkor tarts ki, hiszen magadért, a saját egészségedért teszed mindezt.

hírdetés
hírdetés