Górcső alá vette a BKV a dunai hajóit. A 11 darab 40-50 éves személyszállító hajó többsége forgalomba állhat, ha lezáródik a Hableány balesetének ügye. Kettőnél még gondok vannak az utasteret is érintő füstöléssel, ennek javításán az üzemeltető cég dolgozik. A BKV támogatná az öreg flotta lecserélését, amire egyelőre semmi esély.

Górcső alá vette a BKV a dunai hajóit. A 11 darab 40-50 éves személyszállító hajó többsége forgalomba állhat, ha lezáródik a Hableány balesetének ügye. Kettőnél még gondok vannak az utasteret is érintő füstöléssel, ennek javításán az üzemeltető cég dolgozik. A BKV támogatná az öreg flotta lecserélését, amire egyelőre semmi esély.

 

 

Lezajlott a BKV hajóinak biztonságtechnikai felülvizsgálata. Az ellenőrzést a Hableány balesete után rendelték el, bár a Hableány nem tartozik a BKV tulajdonába, de mivel nem tudták a baleset okát, biztonsági okból úgy gondolták, hogy érdemes a BKV 11 darab saját személyszállító hajóját is átvizsgálni.

A rendkívüli ellenőrzésen a biztonsági felszerelést rendben találták, a feltárt kisebb üzemeltetési-karbantartási problémákat nyolc hajón kijavították az üzemeltetők, két hajó azonban nem állhat addig forgalomba, amíg főleg a motor füstölésével kapcsolatos gondokat nem orvosolják, egy hajó pedig eleve a javítódokkban volt.

A BKV nem saját maga működteti a hajókat. A 11 hajót három különböző társaságnak adták ki üzemeltetésre, a működtetés mellett a karbantartás is ezeknek a cégeknek a felelőssége. A baleset után felhívták az összes cég figyelmét, hogy fokozottan figyeljenek a biztonsági szempontokra.

A BKV 11 személyhajójából nyáron egyszerre nyolc darab üzemel menetrendszerűen a Duna fővárosi szakaszán, télen pedig öt hajó jár. A baleset után a BKV leállíttatta a menetrendszerű forgalmat, a hajók nem futnak ki, amíg a Hableány balesetének kivizsgálása be nem fejeződik.

Tény, hogy a BKV-flotta öreg, elavult, 40-50 éves hajókból áll. A járművek több mint fele egymotoros, ami amellett, hogy gyengébb és lassabb, mint az unió nagyvárosaiban megkövetelt kétmotoros hajók, problémát okozhat, ha leáll a motorjuk.

2013-ban a BKK pályázatot akart benyújtani a 2014 és 2020 között megnyíló európai uniós források elnyerésére. A projekt az előzetes becslések szerint nettó 9,6 milliárd forintot igényelt volna, amit a BKK 13 darab új hajó beszerzésére, egy karbantartóbázis és 25 kikötő korszerűsítésére, illetve építésére fordítana. Az elképzeléshez tartozott egy fővárosi tulajdonú szállodahajó-fogadó cég megalapítása és két saját szállodahajó-terminál kialakítása: délen a CET, azaz a volt Közraktárak melletti, északon pedig a Szent István park rakpartszakaszon.

Eltelt több mint öt év, katamaránflotta nem lett, kikötőépítés, -korszerűsítés nem lett, saját szállodahajó-fogadó cég nem lett, mint ahogyan szállodahajó-terminál sem.

A Mahart Passnave-ben résztulajdonos a most a balesetben érintett szállodahajó tulajdonosa, valamint a Rogán által irányított Magyar Turisztikai Ügynökség.

Ehelyett, mint megírtuk, a Rogán Antalhoz tartozó Magyar Turisztikai Ügynökség besöpörte a szállodahajó-kikötőket üzemeltető Mahart Passnave Kft.-t, amibe beszállt az egyik legnagyobb európai szállodahajós cég, a Viking Cruises is. (Ez utóbbi cég hajója a Hableányt maga alá fordító Viking Sigyn is.)

 

hírdetés
hírdetés