Annyira tönkrementek, hogy alig hasznosítható a magyar metrókól bármi is. A gyártó Metrovagonmas egyik vezetője azt mondta, hogy 70 százalékban új szerelvényeket kapunk a 3-as metróra. Igaz így a tender picit zűrzavaros, hisz épp azért nyertek az orosz pályázók, mert arrókl volt szó, hogy felújítják a régi szerelvényeket.
Az orosz Metrovagonmas szerint a 3-as metró felújításra küldött szerelvényeiben kevés az újrahasznosítható anyag, az elemek 70 százalékát cserélni kell. A gyártó korábban a budapesti pályaállapotok miatt aggódott, most már csak az ingadozó áramellátásban lát problémát.
A 3-as, korábban a 2-es metró vonalán használt Ev3-as, valamint a 81-717-es jelzésű metrók gyártója, az orosz Metrovagonmas magyar újságíróknak szervezett bejáráson mutatta be a Budapesten közlekedő szerelvények felújítását.
Daria Marku, a cég külföldi kapcsolatokért felelős vezetője egy kerekasztal-beszélgetésen azt mondta, más méretűek a metróajtók, megváltozott a tető is, ezért csak a kasztni kisebb részét tudják használni a felújítás során. Elsőként a legrégebbi kocsikat hozták vissza, mert azokat, megfogalmazása szerint, csak egy kis festék tartja össze, ezért a kocsiszekrények legnagyobb részét cserélni kellett.
A beszélgetésen elhangzott, hogy a cég gyártási kapacitása évente négyszáz kocsi; a magyar megrendelés 222 kocsira szól, ám a szerződés szerint Budapestre csak 2018-ban szállítják le az utolsó darabokat, mivel a BKV kikötötte, a budapesti flottából ötnél több szerelvény nem hiányozhat.
Régóta folyik a vita arról, hogy a budapesti 3-as metró szerelvényeinek felújítására kiírt tender nyertese valóban felújítást végez, vagy inkább új szerelvényeket szállít. Amennyiben az utóbbi állítás az igaz, akkor a tendert meghekkelték. Ha ugyanis új szerelvényeket akart venni Budapest, és arra is írta volna ki a közbeszerzést, számos gyártó jelentkezhetett volna. A felújítási pályázaton viszont nyilvánvalóan az eredeti gyártó indul a legnagyobb eséllyel, ha tehát az a cél, hogy az oroszok nyerjenek, ez egy jó módszer. Így is történt: a Metrovagonmas lett a győztes.
A Metrovagonmas becslése szerint a prototípus-szerelvény január második felében szerezheti meg a magyar hatóságoktól a típusengedélyt, és az első szerelvény január végén forgalomba állhat. Ezt követően havonta legalább kettő érkezik majd Budapestre.
A forgalomba helyezést követő három évig teljes körű garanciát vállalnak a szerelvényekre. Arról egyelőre zajlanak a tárgyalások, hogy ezeket a feladatokat magyar vagy orosz szakemberek végezzék-e, de a Metrovagonmas szakemberei Budapesten lesznek.
Az egyik kocsiszín bejárásakor Alekszandr Nyikityenko, a cég egyik vezérigazgató-helyettese arra a kérdésre, tudják-e, hogy Budapesten 40 éves szerelvények is közlekednek, azt mondta, Moszkvában 51 évesek is vannak, igaz, nagyon fontos ezek karbantartása.